Verkoopstyling resultaat



Woonblog: verschillen tussen verkoopstyling en interieurstyling

Op de een of andere manier wordt bij verkoopstyling vaak de link gelegd met interieurstyling. Op zich niet zo raar, want beide soorten styling houden zich bezig met het inrichten van woningen. Maar het is wel verschillend van elkaar. Maak kennis met verkoopstyling, lees in deze blog meer wat het vak inhoud en wat het verschil is tussen verkoopstyling en interieurstyling. 

Verkoopstyling

Verkoopstyling (ook wel bekend als vastgoedstyling) is om een woning zo snel mogelijk en voor een zo hoog mogelijke vraagprijs te verkopen. De kern van verkoopstyling is van een THUIS een HUIS te maken. Het is een gerichte en krachtige marketingtool met als doel ervoor te zorgen dat een te koop staande woning zodanig gepresenteerd wordt op internet (Funda) dat deze direct de 1e dag al potentiële woningkopers trekt. Bij verkoopstyling krijgt een woning een restyling. Dit is een essentieel onderdeel van het verkoopklaar maken van een woning. Een grote focus ligt op de lichtinval, ruimtelijkheid, pluspunten van de woning, dieptewerking en zichtlijnen en een zo neutraal mogelijke inrichting. Het doel is dat zoveel mogelijk mensen zich aangetrokken voelen tot de woning. Er wordt tijdens de restyling zoveel mogelijk gebruik gemaakt van uw eigen meubels en accessoires.

Bij verkoopstyling bent u namelijk niet geïnteresseerd in de trend van nu of morgen. Het maakt niet uit welke kleur op de muur, welke bank of lamp helemaal hot is.

Dit klinkt wellicht heel raar maar bij verkoopstyling draait het niet om uw smaak, de trend van nu of om uw interieur voorkeuren. Het gaat erom dat de potentiële woningkoper verliefd wordt op uw huis bij het zien van de foto’s.

Social Media en internet: Er wordt tegenwoordig veel gebruikt gemaakt van Social Media zoals Instagram zo ook bij het presenteren van woningen, interieurs en tuinen. Er komen de hele dag nieuwe woningen bij die te koop staan. Het blijkt dat bij verkoopfoto’s woningzoekenden in minder dan 15 seconden beslissen of ze een woning willen bezichtigen. Dus… als u  geen ‘mooi en aantrekkelijk’ plaatje van uw woning laat zien op Funda, is de kans groot dat er helemaal niemand naar uw woning komt kijken. Woningfotografie is daarom ook heel belangrijk geworden bij de verkoopstyling.

Interieurstyling:

De belangrijkste kern van interieurstyling zijn de woonwensen van de bewoners: de stylist maakt van een HUIS een THUIS. Uw woning wordt met behulp van een advies of een ontwerp ingericht en u heeft er voorlopig geen omkijken meer naar. Met de inrichting, staan uw eigen stijl en woonwensen centraal. Een interieurstylist is er om deze te vertalen naar een interieur dat bij u en bij de woning past.

Sfeervolle styling en een goede basis in uw interieur is de start voor een fijne woonomgeving. Maar hoe maakt u uw huis nu persoonlijk? Met styling van accessoires en persoonlijke spullen kunt u uw huis helemaal de sfeer meegeven die het beste bij u past en waarin u zich prettig en thuis bij voelt. Door duidelijke keuzes te maken laat u ook zien wie u bent. Wie er in dat huis wonen en waar u/ jullie van houden.

Budget: Terwijl we de kosten voor vastgoedstyling zoveel mogelijk proberen te beperken, hebben eigenaars vaak meer geld over voor hun interieurvormgeving. Logisch ook, want bij vastgoedstyling wilt u het pand zo snel mogelijk verkocht hebben en hierbij zoveel mogelijk extra kosten besparen. Onterecht wordt er vaak gedacht dat verkoopstyling duur is. 

De kosten van een verkoopstyling bedragen echter nog geen 0,5 % van de vraagprijs. Dit terwijl er wel vaak 10% gezakt wordt in de verkoopprijs met stappen van €5000,- of €10.000,-  Een woning verkoopklaar maken voor een bescheiden budget is een uitdaging, maar daarom zeker niet onmogelijk.  Interieurvormgeving is een investering in uw vastgoed. Het is dan ook vanzelfsprekend dat eigenaars hier vaak meer budget voor willen vrijmaken.

Hopelijk geeft deze blog duidelijkheid dat interieurstyling en verkoopstyling twee verschillende vakgebieden zijn. Bij interieurstyling is de smaak van u als bewoner het uitgangspunt en bij verkoopstyling gaat het om de smaak van een zo groot mogelijke groep potentiële kopers. Een compleet andere ziens-, denk- en werkwijze. Kort samengevat: gaat u voor een mooi interieur op basis van indeling, kleur en styling, dan gaat u voor een interieurstyling. Gaat u uw woning verkopen en wilt u  uw woning zo vlot mogelijk en voor de hoogste prijs verkopen? Dan kiest u voor verkoopstyling. Goed nieuws… U kunt voor beide bij Home Sense terecht. Lees meer op de dienstpagina van verkoopstyling, klik hier of op de dienstpagina interieurstyling, klik hier